Gouden en zilveren weken


Wij werken in de eerste zes weken van het nieuwe schooljaar intensief aan het beïnvloeden van het
groepsvormingsproces. Elk schooljaar starten de leerlingen in een “nieuwe” groep, vaak bij een nieuwe
leerkracht en in sommige gevallen ook nog eens in een nieuw lokaal of, bij een combinatiegroep, in
een andere samenstelling van de groep. Dit is voor iedereen een spannend moment. Voor de
leerlingen, maar ook voor de leerkracht. Elk schooljaar start een nieuw groepsvormingsproces. Een
proces waarbij de rollen opnieuw bepaald worden, leerlingen elkaar opnieuw leren kennen, de
(ongeschreven) regels opnieuw een plek krijgen en waarin de normen en waarden bepaald worden.
Dit is een proces dat deels vanzelf gebeurt maar waar je als leerkracht op een positieve wijze veel
invloed op uit kunt oefenen, zodat dit proces verloopt op een manier waar je het gehele schooljaar
profijt van kunt hebben.
Tijdens de Gouden Weken geven de leerkrachten sturing aan dit groepsvormingsproces. Er worden
verschillende activiteiten georganiseerd waarbij leerlingen aan het werk gaan met het bepalen van de
normen en waarden in de groep, ze leren elkaar goed kennen en waarderen en er wordt actief gewerkt
aan het creëren van een fijne sfeer in de groep. Bij de Gouden Weken spelen verschillende
ingrediënten een hoofdrol:
• De kapstokregels door de hele school heen
• Zelf geformuleerde groepsregels
• Inzet van Energizers
• Gebruik van coöperatieve werkvormen
In de periode na de kerstvakantie staan de Zilveren Weken centraal. Het onderhouden van de groep
is natuurlijk een continu proces en na een pauze kan het fijn zijn om de groep weer een oppepper te
geven. Tijdens de Zilveren Weken kijken wij terug op de afgelopen periode, maar ook kijken wij vooruit.
Momenteel geven we in alle groepen extra aandacht aan de sfeer in de klas en op het plein. We
bespreken hoe we met elkaar omgaan en hoe we het beste samen kunnen werken én spelen.