Methodes

We werken De Kameleon voor de meeste vakgebieden met zogenaamde methodes: een combinatie van leerboeken, werkboeken en software. Deze methodes geven de leerkracht en leerlingen de nodige houvast in het dagelijks onderwijs. Door het gebruik van deze materialen weten we als school zeker dat we voldoen aan alle wettelijke eisen.

Pluspunt 4

Vakgebied:         Rekenen
Groep(en):         3 t/m 8
Uitgeverij:          Malmberg

Om goed te leren rekenen, heb je herhaling nodig in een duidelijke structuur. Pluspunt gebruikt een heldere gestructureerde rekendidactiek met aandacht voor één doel per les. Dit biedt focus. Naast het aanbod van Pluspunt maken we onder anderen dagelijks gebruik van Rekensprint voor automatiseren en memoriseren.

Kinderen krijgen dagelijks instructie en gaan in kleine stapjes van oefenen naar toepassen. Elke week wordt na het ophalen van de voorkennis veel aandacht aan de strategie besteed. Zo kunnen kinderen zich de rekenvaardigheid echt eigen maken voordat ze gaan toepassen. Dit toepassen gebeurt door middel van een stappenplan en is volledig gebaseerd op het drieslagmodel uit het ERWD-protocol.

Differentiëren
Ieder kind leert rekenen in zijn eigen tempo. Met Pluspunt bied je ze allemaal de aandacht én de lesstof die ze nodig hebben. In het basismateriaal is differentiatie binnen elke les en opdracht mogelijk. Leerlingen zien zelf welke opdrachten bij hun niveau en tempo aansluiten. Zo blijven ze gemotiveerd en uitgedaagd. Ze stromen uit op 1F of 1S/2F.

Sterke en snelle rekenaars
Vooral bij het vak rekenen laten kinderen grote verschillen zien in tempo en niveau. Goede rekenaars hebben baat bij compacting van de basisstof. Sterke en snelle rekenaars worden uitgedaagd met Denkvragen tijdens de instructie, met verrijkingsstof in het extra onderdeel RekenXL, het werkboek Sprinters en in opgaven met tempo- en lichte niveaudifferentiatie.

Passende perspectieven voor zwakke rekenaars
Voor sommige kinderen geldt dat ze pas in het voortgezet onderwijs (op 14-jarige leeftijd) niveau 1F behalen. Deze leerlingen werken in Rekenroute. Rekenroute heeft een kant-en-klaar rekenaanbod met een complete leerlijn van groep 3 t/m 8 die aansluit bij de doelen van Passende Perspectieven. Rekenroute is gewoon in de les te gebruiken naast Pluspunt, de instructie en de gehanteerde rekenstrategieën sluiten goed aan op de rekendidactiek van Pluspunt.

Taal Actief

Vakgebied:         Taalverzorging en Spelling
Groep(en):         3 t/m 8
Uitgeverij:          Malmberg

Kinderen goed leren communiceren – dát is het doel van de methode Taal actief. Wie goed kan schrijven, spreken, luisteren en lezen, is beter in staat om te leren en te groeien. Taal actief maakt kinderen bewust van de kracht van taal en de logische samenhang tussen de verschillende taaldomeinen. 

Taal actief past wat ze geleerd hebben actief toe en groeien zo in taal. Om kinderen goed te leren communiceren heeft Taal actief acht communicatiedoelen in acht thema’s uitgewerkt: elkaar leren kennen, je uitdrukken, een mening vormen, overtuigen, samen beslissen, informeren, uitleggen en verhalen bedenken. Kinderen herkennen de doelen voor hun eigen communicatie en realiseren zich dat taal hen helpt om hier beter in te worden. Taal actief stimuleert kinderen om actief met taal en spelling aan de slag te gaan. De kinderen groeien door continu te reflecteren op hun eigen taalontwikkeling. De verbinding met begrijpend lezen maakt het lees- en taalonderwijs nog betekenisvoller en motiverender.

Bij Taal actief:

  • Staat communicatie centraal
  • Is altijd structuur en houvast
  • Is een actieve groei in taal, tekstbegrip en spelling

De Zaken van Zwijsen

Vakgebied:         Aardrijkskunde, geschiedenis e natuur & techniek
Groep(en):         3 t/m 8
Uitgeverij:          Zwijsen

De Zaken van Zwijsen bestaat uit Tijdzaken, Wereldzaken en Natuurzaken voor groep 5 t/m 8. Vanuit verschillende invalshoeken en op een eigentijdse manier gaan leerlingen de wereld ontdekken en doen ze veel kennis op over geschiedenis, aardrijkskunde en natuur & techniek. Voor groep 3 en 4 is er de wereldoriëntatiemethode De Zaken groep 3-4. De Zaken van Zwijsen zit boordevol filmpjes, animaties, opdrachten, proefjes en coöperatieve werkvormen. 

Pennenstreken

Vakgebied:         Schrijven
Groep(en):         3 t/m 8
Uitgeverij:          Zwijsen

Pennenstreken leert kinderen op een vlotte en leesbare manier te schrijven. Pennenstreken is al decennialang de meest gebruikte schrijfmethode van Nederland. En dat is niet voor niets. Deze populaire methode leert kinderen op hun eigen niveau leesbaar en vlot schrijven. Van een speels kleuterpakket in groep 1 en 2 naar intensieve, uitgebreide en leerzame programma’s in de volgende jaargroepen. De methode sluit aan bij het onderwijs van nu. Alle oefeningen en schrijfadviezen hebben een praktische insteek.

Veilig leren lezen

Vakgebied:         aanvankelijk lezen en taal
Groep(en):         3
Uitgeverij:          Zwijsen

Veilig leren lezen is al generaties lang de meest gebruikte en meest succesvolle methode voor aanvankelijk lezen en taal in groep 3. Maar liefst 80 procent van alle kinderen in Nederland leert lezen en spellen met deze methode. Ruim 4000 scholen werken met de meest recente versie: de kim-versie. Hierin zijn de laatste wetenschappelijke inzichten verwerkt.

Dit zijn de belangrijkste kenmerken van Veilig leren lezen kim-versie:

  • De klank en de letter staan centraal in verschillende woordcombinaties
  • Letters leren door te luisteren, voelen, kijken, schrijven en ordenen
  • Dankzij de automatiseerlijn gaan leerlingen vlotter lezen en maken ze sneller de stap naar het lezen van zinnen en teksten
  • Geïntegreerde leerlijn voor spelling en woordenschat

Karakter

Vakgebied:         voortgezet technisch & begrijpend lezen
Groep(en):         4 t/m 6
Uitgeverij:          Malmberg

Succesbeleving is enorm belangrijk voor de leesmotivatie van kinderen. En voor die succesbeleving is het centraal stellen van één lesdoel een vereiste. De leesteksten in Karakter zijn daarom per lesdoel op maat geschreven, zodat de kinderen gericht met het doel aan de slag gaan. De leesstappen die ze maken, worden bovendien inzichtelijk door een persoonlijk meetmoment aan het begin en einde van de les. Ook kunnen de kinderen op verschillende niveaus en in verschillende samenleesvormen, zoals duo-lezen en theaterlezen, laten zien wat ze kunnen. Dat motiveert!

Blink Engels

Vakgebied:         Engels
Groep(en):         7 en 8
Uitgeverij:          Blink

Het ritme van de Engelse taal, de melodie van de woorden en willen begrijpen wat hun idolen zingen. Popmuziek brengt de leerlingen letterlijk in beweging. Blink gebruikt de populairste songs van het moment als basis voor Blink Engels.

Popsongs zijn de basis van alle lessen. Deze songs worden zorgvuldig uitgekozen door de methodemakers. Er wordt gekeken welke lesinhoud aan een song gekoppeld kan worden: wat kunnen we kinderen leren met deze song en welk taalmateriaal hoort daarbij? Zo worden alle leerdoelen behandeld.

De lesmethode Blink Engels voor het basisonderwijs wordt ingezet in groep 7 en 8. Alle vaardigheden komen aan bod: luisteren, lezen, spreken en schrijven. Met Blink Engels kan makkelijk gedifferentieerd worden. Zo kunnen kinderen van verschillende niveaus het meeste uit de lessen halen.

Blink Engels:

  • Motiveert en daagt leerlingen op hun eigen niveau uit met actuele (po)muziek
  • Zorgt voor een soepele lessen Engels
  • Is een goede voorbereiding naar Engels op de middelbare school

Kwink

Vakgebied:         Sociaal emotioneel leren
Groep(en):         3 t/m 8
Uitgeverij:          Kwintessens

Kwink is een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Inclusief sociale integratie en mediawijsheid. Met een extra leerlijn Burgerschap.Voor groep 1 t/m 8 van het primair onderwijs. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Sluit goed aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support).

Daarom Kwink! Kwink:

  • Voorkomt verstorend gedrag en pesten
  • Kent een groepsbrede, preventieve aanpak
  • Zorgt voor een sociaal veilige groep
  • Verhoogt de leeropbrengsten
  • Werkt met vijf bewezen gedragscompetenties
  • Biedt iedere les unieke filmpjes
  • Voldoet aan de Wet Sociale Veiligheid
  • Is leuk!

123 Zing

Vakgebied:         Muziek
Groep(en):         1 t/m 8
Uitgeverij:          123Zing

Muziek maken is niet alleen leuk, maar ook een krachtige manier om kinderen te laten groeien! Ze ontwikkelen hun muzikale vaardigheden en werken op een speelse manier aan hun sociale en cognitieve ontwikkeling. Met 123zing komen alle muzikale domeinen aan bod: zingen, muziek maken, luisteren, lezen en noteren, bewegen en componeren.

Door de doorlopende leerlijn wordt er structureel muziekles gegeven. De leerlijn is opgebouwd volgens de SLO-doelen en procesgerichte didactiek. De methode maakt gebruik van interactieve videolessen, liedjes en opdrachten. De muzieklessen worden wekelijks gegeven door een ervaren en gepassioneerd muziekliefhebber aan alle jaargroepen.

Burgerschap

Vakgebied:         Burgerschap
Groep(en):         1 t/m 8
Uitgeverij:          Verschillende

De basisschool is een veilige oefenplaats waar de democratische spelregels worden voorgeleefd en kinderen oefenen met de basiswaarden van de democratische rechtsstaat. Goed burgerschapsonderwijs sluit aan bij de leefwereld van de kinderen, hun interesses, hun problemen en bij mogelijke aandachtspunten die hiermee gepaard kunnen gaan. Ons burgerschapsonderwijs sluit hierop aan en daarom is het van belang een beeld te schetsen van de omgeving van de school, onze school, onze ouders en onze leerlingen.

De basiswaarden vrijheid, gelijkheid en solidariteit staan binnen ons onderwijs centraal. Onze leerlingen zijn geïnteresseerd in een ander en kunnen respectvol communiceren. Ze zijn tolerant ten opzichte van andere meningen. Burgerschapskennis en -vaardigheden doen onze leerlingen op in verschillende vak- en leergebieden, vakoverstijgende projecten en activiteiten, door het klas- en schoolklimaat en tijdens buitenschoolse activiteiten. Burgerschap maakt structureel onderdeel uit van de cultuur van onze school. We geven het niet alleen vorm in het onderwijsprogramma, maar brengen het dus ook in de praktijk. Wij bieden kinderen een veilige oefenplaats waar actief wordt geoefend en voorbeeldgedrag van onze leerlingen én medewerkers zichtbaar is.

Naast de methode Kwink Burgerschap wordt burgerschapsonderwijs vakoverstijgend gegeven. Er wordt structureel aandacht besteed aan burgerschap. Zoals de kerndoelen eigenlijk al weergeven, kan burgerschapsonderwijs heel breed gezien worden. Het onderwijzen van burgerschap begint al bij de kleuters en gaat door tot groep 8 (en verder). Binnen hetzelfde thema leren kinderen bijvoorbeeld in de onderbouw al dat ze dezelfde dingen mogen, ook als ze anders zijn en in de bovenbouw leren ze over gelijkwaardigheid en gelijke behandeling.

Aanbod jonge kind (SLO doelen IEP en Onderbouwd)

Vakgebied:         Volledige methode onderbouw
Groep(en):         1 t/m 2
Uitgeverij:          Bureau ICE en Klassewerk

Onderbouwd volgt peuters en kleuters in hun ontwikkeling door middel van spelaanbod. Het educatieve ontwikkelingsmateriaal wordt door middel van effectieve directe instructie (EDI) aangeboden. Daarbij wordt in veel gevallen gebruik gemaakt van een handpop passend bij het vakgebied.

Van momentopname naar volgen
Door dagelijkse een paar kinderen te observeren en de ontwikkeling van deze kinderen vast te leggen ontstaat er een volgmodel. Het vastleggen gebeurt in het leerlingvolgsysteem (LVS) IEP. Per periode wordt bepaald welke SLO-doelen centraal staan. Dagelijks wordt gekeken welke leerling waar in de leerlijn staan en welke leerlingen aansluiten bij de instructie. Zo kan het zijn dan leerlingen meedoen met de instructies van groep 2 en leerlingen in groep 2 extra uitgedaagd worden aangezien zij het doel dat centraal staat al hebben bereikt. Kinderen werken langere tijd aan de doelen die die periode centraal staan. Zo wordt het mogelijk de kleuters voor langere tijd eigenaar te laten zijn van hun eigen leerproces. Het kind leert het verschil kennen tussen spelend leren en lerend spelen.

Mocht u vragen hebben over de methodes die de school gebruikt? Zoek dan contact op met de directie via 0598-468377